Alla inlägg den 15 januari 2010

Av busgrogg - 15 januari 2010 16:06

Det ska bli en helg i sundhetens tecken. Ja det är vad som är planerat i alla fall.

Var förbi sportaffären och inhandlade nya skidor.

En ung spoling med finnigt ansikte frågade om jag var intresserad av ”skejting” skidor eller vanliga långfärds.

Jag sa att jag ska ut på isen och fiska, va fan menaru?

Sen tog han fram några tandpetare och kallade dom skidor. Som passade ihop med något som såg ut som balletskor i latexmaterial.

Innan han gick för långt och plockade fram kroppsstrumpor så förklarade jag med barsk ton vad jag var ute efter.

Men vad har du för pjäxor då frågade han? Nokia, sa jag! Va? Ja, Nokia gummistövlar!

Efter mycket om och men så är jag nu begåvad med nya ”laggar”!

Så nu bär det ut på isen med godis i ryggan och en burk maggots i fickan! Kan det bli bättre?

När det är kallt ute måste man vara varm inne! Pappas gamla ordspråk!   


Här kommer Norrs förslag:

Havana Club Hot Chocolate!

4 cl Havana club Rom, 2-3 teskedar mörkt kakaopulver, 2 dl varm mjölk.

Blanda Rom med kakaopulvret, häll på varm mjölk. Ställ en sked i glaset innan du häller på mjölken så slipper du risken att glaset spricker. Toppa med grädde!

Framåt kvällen sätter vi guldkant på tillställningen lagom till kaffet.

Guldkant: 4 cl Cognac, 2 cl Punsch. Häll Cognac i en kupa, skikta Punsch på toppen med en upp och nervänd tesked. Gott, gott!

Men sen då? Ja lite senare när man börjar må bra vill man kanske växla upp lite.

Då är det aldrig fel med en klassisk ”Drajja”!

Det är ett måste att servera den i martiniglas. 5 cl Gin, ju finare desto bättre kick. 1 cl Noilly Prat, röres och garnera med en grön oliv!


Ha en riktigt skön och avkopplande helg i sundhetens tecken!

Ovido - Quiz & Flashcards